آمریکا بدنبال ترسیم مجدد نقشه عراق در سوریه

آمریکا بدنبال ترسیم مجدد نقشه عراق در سوریه

از یک سال پیش رسانه‌های غربی موضوع وجود سلاح‌های کشتار جمعی (میکروبی و شیمیایی) را مطرح کرده و تلاش دارند تا نگرانی جامعه جهانی در این خصوص را برانگیخته و از ائتلاف بوجود آمده از این نگرانی عمومی استفاده کنند.

اولین دور تبلیغات غربی در این خصوص فروردین ماه سال جاری کلید خورد که منطقه «خان العسل» در حومه حلب مورد حمله شیمیایی گاز «سارین»(تولید این گاز نسبت به سایر مواد شیمیایی کشنده ساده‌تر است) قرار گرفت که بعدها مشخص شد عوامل جبهه النصره با هماهنگی عناصر اطلاعاتی ترکیه و قطر این کار را انجام داده‌اند. پس از این رسوایی بود که رسانه‌های غربی، سکوت خبری را در پیش گرفتند تا اینکه در مرداد ماه ریف دمشق دوباره شاهد یک حمله شیمیایی با گاز سارین شد.

این بار علاوه بر رسانه‌های غربی مقامات رسمی آنها از جمله وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز اقدام به فضاسازی گسترده علیه حکومت سوریه کرده و برخی از آنها لزوم مداخله نظامی را عنوان کردند.

مقامات آمریکایی بلافاصله با برگزاری نشست اضطراری در کاخ سفید موضوع حمله نظامی به سوریه را مطرح کرده و در این خصوص خواستار واکنش شورای امنیت سازمان ملل شدند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل بود که روسیه با ارائه شواهد و مدارکی افشا کرد که این سلاح از سوی عناصر مخالف حکومت و معارضان به کار گرفته شده است.

واکنش دولت سوریه در پذیرش بازرسان سازمان ملل برای کشف حقیقت نیز عامل دیگری بود که در خنثی‌سازی این حرکت غربی نقش مهمی ایفا کرد.

***

آمریکا یک دهه پیش با همین حربه به عراق حمله کرده و رژیم این کشور را سرنگون و هزینه‌های زیادی را متوجه مردم عراق، ملت آمریکا و کشورهای همسایه کرد، اما این بار کشورهای مستقل، برخی قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند روسیه، چین و ایران و نیز خود سوریه با تلاش‌های دیپلماتیک سیاسی مانع از تکرار چنین فاجعه‌ای در منطقه خواهند شد.

همچنین قدرت آمریکا نیز رو به افول گذاشته و اکنون از کشوری که در دکترین امنیت ملی خود مدیریت همزمان دو جنگ بزرگ را ذکر کرده بود، کشوری با بدهی 17 هزار میلیارد دلاری که هنوز از بحران افغانستان نیز خارج نشده و سابقه تاریک در مورد ادعاهای خود در عراق دارد بر جای مانده که برای عملی کردن برخی ادعاهای خود نظیر حمله نظامی به یک کشور دیگر حداقل طی چند سال آینده با مشکلات جدی روبرو است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:سوریه + کاوشگر روز, ] [ 16:26 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]